Öğretmenin Sınıf Ortamındaki Rolü
Öğretmen bilgi dağarcığı dolu, yaşam deneyimi zengin, öğretme gücü yüksek, öğrenciye yaklaşım tarzı anlamında farklılığı ortaya çıkaran ve öğrenciyi geleceğe öz güven aşılamak suretiyle, planlı hazırlayan, engin hoş görü, sabır ile yoğrulan ve kendisini
Öğretmen; bilgi dağarcığı dolu, yaşam deneyimi zengin, öğretme gücü yüksek, öğrenciye yaklaşım tarzı anlamında farklılığı ortaya çıkaran ve öğrenciyi geleceğe öz güven aşılamak suretiyle, planlı hazırlayan, engin hoş görü, sabır ile yoğrulan ve kendisini çağın özelliklerine göre yenileyen kişidir.
Tarihe damgasını vurmuş nice kahramanlar onun eseridir. O, kendisini öğrencilere feda etmiştir bir kere. Yansa da kül olsa da, öğretmenlik mesleği onda ateşli bir sevdaya dönüşmüştür. İnsan, aile, doğa, vatan sevgisi ile terbiye edilmiş öğrenenler onun eseridir. Ruhen dünyanın neresinde olursa olsun, öğretmen her zaman öğrencileri ile birliktedir.
Bu ilham kaynağı, Yunus Emre’de sevgiye, Celaleddin-i Rum_i de hoşgörüye, Atatürk’te kutsal ve bağımsız vatan kavramına dönüşmüştür.
Okullarda, eğitim öğretimin itici motoru öğretmendir. Öğretmen ne kadar yetkin ve nitelikli yetişmiş ise toplum da o denli yetkin ve ahlaken ve akademik olarak yetkindir.
Yukarıdaki niteliklere uygun kendisini gerçekleştiren bir insan olarak geleceğe hazırlanmanın yolu eğitim öğretim programının çağdaş ve uygulayıcılarının da kendisini aşması koşuluna bağlıdır. Kendisi ile barışık, bilimsel anlamda proje geliştirme tabanlı bir yapıya sahip, kamu yararını gözeten başarılı öğrenci yetiştirmenin ilkelerini sınıf ortamında ve öğretmen bağlamında şöyle sıralamak mümkündür:
1)Öğretmenin branş, meslek ve kültür düzeyi son derece yeterli olmalıdır.
2)Öğrencilerini tanıma, onları yönlendirme ve yüreklendirme anlamında iyi bir öğretimsel lider olmalıdır.
3)Sınıf ortamında bireysel farklılıkların farkında olmalıdır.
4)Öğrencilerin öğrenme dalga boylarını iyi hesap etmelidir.
5)Çalışmalarını planlı yürütmelidir.
6)Öğrencilerin gelişim düzeylerini yakından takip etmelidir.
7)Akademik çalışma ile birlikte yeteneği ölçüsünde ve ilgi alanına göre bir eğitim öğretim uygulama ortamı oluşturmalıdır.
8)Kendisini, öğrencilerin gelişim durumlarını ve eğitim öğretim faaliyetlerini dönüt yolu ile kontrol etmelidir.
Ahmet Mithat SARAÇOĞLU
Siirt İl Milli Eğitim Şube Müdürü
Bakmadan Geçme





