• Haberler
  • Genel
  • Türk Basınında Dönüşüm: 2024 Süreli Yayın Verileri Açıklandı! 9 Milyar Ziyaret, 46 Milyar Tıklama

Türk Basınında Dönüşüm: 2024 Süreli Yayın Verileri Açıklandı! 9 Milyar Ziyaret, 46 Milyar Tıklama

2024 Yılı Süreli Yayın İstatistikleri Açıklandı

Basın İlan Kurumu verilerine göre hazırlanan raporda internet trafiği ilk kez resmi istatistiklere yansıdı.

Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) tarafından daha önce “Yazılı Medya İstatistikleri” olarak yayımlanan veriler, 2024 itibarıyla Basın İlan Kurumu’nun (BİK) idari kayıtlarıyla hazırlanarak “Süreli Yayın İstatistikleri” adıyla kamuoyuyla paylaşıldı.

Süreli Yayın Sayısında Düşüş

2023 yılında 2.079 olan süreli yayın sayısı, 2024’te yüzde 1,8 azalarak 2.040’a geriledi. Bu yayınların 753’ü gazete, 349’u internet haber sitesi olmak üzere toplamda 1.102’si resmî ilan yayımlama kriterlerini karşıladı. Sadece resmî reklam yayımlayan yayın sayısı ise 938 olarak kayda geçti.

Gazeteler Yerel Ağırlıklı

753 gazeteden yüzde 95,9’u yerel, yüzde 3’ü yaygın, yüzde 1,1’i bölgesel yayın statüsünde.
Gazetelerin 456’sı günlük, kalanları ise haftalık ya da haftada birkaç gün yayın yapıyor.

İnternet Siteleri Kategorilere Ayrıldı

İlk kez bu yıl resmi kayıtlara giren 349 internet haber sitesi 5 kategoriye ayrıldı:

  • %35,2’si 3. Kategori

  • %27,2’si 5. Kategori

  • %22,4’ü 4. Kategori

  • %5,4’ü 1. Kategori

  • %5,2’si 2. Kategori

  • %4,6’sı Genel Kategori’de yer aldı.

En Çok Yayın İstanbul’da

İstanbul 372 yayınla ilk sırada yer aldı. Onu Ankara (109), Bursa (97), Balıkesir (93), İzmir (89), Kahramanmaraş (82), Konya (58), Antalya ve Kocaeli (54’er yayın) izledi.

Tirajlar Geriledi

2024’te gazetelerin toplam tirajı yüzde 27,5 azalarak 462,7 milyon oldu.

  • Yaygın gazeteler: 370,5 milyon

  • Yerel gazeteler: 90,1 milyon

  • Bölgesel gazeteler: 2 milyon adet satış yaptı.

Dijital Medya İlk Kez Rakamlarla Görüldü

BİK Analitik sistemiyle toplanan veriler doğrultusunda, internet haber siteleri toplamda:

  • 9,2 milyar tekil ziyaretçi aldı.

  • 46,7 milyar sayfa görüntülemesi sağladı.

Ziyaretçi trafiğinin:

  • %56,1’i Genel Kategori

  • %17,1’i 3. Kategori

  • %14,6’sı 1. Kategori

  • %6,2’si 4. Kategori

  • %3,2’si 2. Kategori

  • %2,8’i 5. Kategori sitelere ait.

Yayınların İçerik Dağılımı

Toplam 2.040 süreli yayının:

  • %88,8’i “siyasi-haber-güncel” içerikli yayın yapıyor.

  • 753 gazetenin tamamı bu kategoride yer aldı.

  • 474 derginin 261’i siyasi-haber, geri kalanı sektörel, kültür-sanat, ekonomi, sağlık, spor ve diğer temalarda yayın yapıyor.

  • 813 internet haber sitesinden 798’i siyasi-haber içerikli.

Kadın İstihdamı %39 Seviyesinde

7.719 basın çalışanının 3.013’ünü kadınlar oluşturdu.

  • Gazetelerde 4.315 kişi çalışıyor: %37’si kadın.

  • İnternet haber sitelerinde 3.404 kişi çalışıyor: %41’i kadın.

Görev dağılımı:

  • Gazetelerde %44,5 muhabir, %26,4 editör, %19,4 yazı işleri müdürü.

  • İnternet sitelerinde %39,7 muhabir, %36,4 internet editörü, %11 yazı işleri müdürü.

Gazetecilerin Eğitim Durumu

Basın çalışanlarının:

  • %43,8’i lisans mezunu

  • %32,2’si lise

  • %11,3’ü ön lisans

  • %10,1’i lise altı

  • %2,6’sı yüksek lisans/doktora seviyesinde eğitim aldı.

İlan Sayısı Azaldı, Bütçe Arttı

2024’te toplam 146.944 resmî ilan ve reklam yayımlandı.
Bu sayı 2023’e göre %7,1 düşerken, ödenen toplam bedel %90 artışla 3,98 milyar TL oldu.

Kamu desteklerinin dağılımı:

  • %84,5 resmî ilan

  • %15,2 resmî reklam

  • %0,3 özel ilan ve reklam

Bakmadan Geçme