Köroğlu, tüfek icat oldu mertlik bozuldu diye ne güzel anlatmış bazı gelişmelerin yararları olduğu kadar zararlarının da olduğunu.. Sanırım sosyal medya olayı da buna benziyor ve sayılamayacak kadar çok yararı olduğu kadar bir o kadar da zararı bulunuyor.
Ticarette, kamu hizmetlerinde, sporda, kültürde, dini hayatta kısacası hayatın her safhasında bunu görmek mümkün.. Bu alanlardaki zararların tümünü anlatabilmek için günlerce yazmak gerekiyor ama ben Siirt ölçeğinde iki alandaki zararları irdelemek istiyorum.
Siirt’te köklü ve on yıllar boyu emek harcayarak haklı bir üne kavuşmuş birçok firmamız var.. Bunların önemli bir kısmı sosyal medyayı çeşitli nedenlerden dolayı kullanmıyor. Buna karşılık dün kurulmuş ve kaliteleri tartışmalı bazı firmalar da sosyal medyayı çok sık kullanarak kendilerini sanki o alandaki en önde firmalar olarak gösterebiliyorlar.. Bunu yaparken, hile olarak da nitelendirebileceğimiz takipçi satın alma gibi birçok oyuna da başvurabiliyorlar ve bunun gibi yapılan birçok hileli yöntem daha var.
Kamu kurumlarında da benzer bir durum görülmeye başlandı.. Bazı kurumlarımız açtıkları hesaplarla seslerini duyurmaya çalışıyorlar.. Ama bunu yaparken, bilgilendirmeden çok propaganda yaptıkları görülüyor.. Kurumun ne yaptığından, hangi faaliyetleri yaptığını anlatma yerine kurum yöneticilerinin ne yaptıklarını, hatta biraz ileri olacak ama ne yediklerini, ne içtiklerini anlatmayı tercih ediyorlar.
Bazen bundan beteri durumlarda görülebiliyor.. Bazı kurumların resmi hesaplarında kurum müdürü adında kendi ilgi alanlarına girmeyen başka kurumların görev alanlarına giren paylaşımlar rahatlıkla yapılabiliyor.
Faaliyetlerini yansıtan kurumların bazı faaliyetlerinin yapılıp, yapılıp yapılmadığından da şüpheliyim. Çünkü klasik yöntemde basın mensubu, o faaliyeti izler, yapılıp yapılmadığını, yararlı olup olmadığını bizzat gözlemler ve bunu haber ya da makalesine yansıtırdı.. Şimdi ise temcit pilavı misali birkaç yıl önce yapılmış bir etkinlikten birkaç kare fotoğrafı, her yıl ısıt-ısıt servis et.. Kim fark edebilecek? Kim bilebilecek?
Etik olmasa da bunu yapanlar belirli bir ölçüde de başarılı oluyorlar. Çünkü toplumun geneli haberlere, twitlere, mesajlara, paylaşımlara şöyle bir üstün körü, başlıklarını okumakla yetiniriz. Ancak böyle olmasına rağmen belleklerimizde mutlaka bir iz bırakıyor. Aksi bir durum olmadığı içinde bu iz olumlu oluyor.